Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tangerine Dream Atem 2002 Sanctuary Records Group Ltd CMRCD 495

Oto co napisał w tej reedycji  Atem Paul Russell w 2002 roku. Jest lato 1972, grupa Tangerine Dream zmienia bazę instrumentów klawiszowych i ogranicza użycie konwencjonalnych bębnów, gitar i organów - zostają jedynie zestawy prymitywnych elektronicznych klawiatur, wciąż zostaje zaufanie do 6-cio strunowej gitary  Froese.  Wytwórnia Ohr Records obstaje przy swojej koncepcji, Ralf Kaiser /szef Ohr Records/ nakłania Edgara, aby jeszcze bardziej poszedł w kierunku Kosmische Musik, tym bardziej, że kierunek nadal jest modny. Kaiser chce aby grupa wykonała konkretny ruch w tym kierunku, lecz lider miał inne plany - pragnie odejść od Ohr Records (jak sam stwierdził to była tylko kwestia czasu). Następuje powrót do Kolonii, grupa wchodzi do studia Dietera Dirksa i nagrywa swój 4-y album ZEIT, niektórzy fani grupy byli zaniepokojeni drogą jaka podąża grupa. Jednak ZEIT zdobywa uznanie w Wielkiej Brytanii i Atem jest jego kontynuacją. W Anglii pomocną dłoń wyciąga znany niezależny DJ radiowy z londyńskiego radia ONE - John Peel, dla którego ATEM stał się albumem roku. Grupa musiała przemyśleć kierunek w jakim podąża, Edgar Froese jako lider pragnął zmiany i ją przewidywał. Natomiast Chris Franke teraz był pochłonięty pracą nad wielkim zestawem modularnym syntezatora mooga, Froese także zajął się nowym instrumentem, jakim był mellotron.  Mellotron to rodzaj wczesnego samplera, ładnie zabudowany drewnianą deską - brzmienie strun, głosy i flety, to wszystko nagrane było na taśmę - w sumie jest to zapętlone nagranie dźwięku  instrumentów smyczkowych, nagraną taśmę uruchamia mały silnik,  sterowany zwykłą klawiaturą. Mellotron stał się instrumentem na co dzień używanym, w progresywnym rocku tamtych czasów. The Beatles  w  Strawberry fields.... Moody Blues i King Crimson oraz Genesis i Yes,  mocno postawili na brzmienie mellotronu. Przykładem jest tu olśniewający debiut King Crimson In the court..., urzekający,  wciąż uznawany za najlepszy mellotronowy album jaki kiedykolwiek powstał. Grupa TD ciągle wykorzystywała mellotron w studiu nagraniowym ale po przejechaniu drogi w mrozie, użycie jego staje się koszmarem. Ten instrument nie stroił często podczas koncertu. Także nieustanne było narzekanie w czasie jazdy po drogach, ktoś z członków grupy musiał podtrzymywać ciężki sprzęt, Froese kurczowo ściskał nowy nabytek - model MK2  To w zasadzie są dwa mechanizmy w jednymi,  oczywiście dwa razy cięższy od standardowej wersji. Jest na tym albumie 7 min. poruszającej mellotronowej bitewnej fanfary z perkusyjnym ostrzałem Frankego - Chris tworzy tu wręcz zadziwiający nastrój, zwłaszcza przed samym punktem kulminacyjnym,  gdzie to wszystko nagle się zatrzymuje i podąża dalej w prawie ambientalne pustkowie. W Anglii grupa zostaje promowana poprzez wytwórnie Polygram, przedtem jednak szef Ohr - Kaiser i całe szefostwo firmy byli wręcz zniesmaczeni odejściem grupy od  Kosmische Musik i w ogóle wiele złośliwych uwag kierowanych było w stronę lidera Tangerine Dream. Wkrótce grupa podpisała odważnie nowy kontrakt z Virgin Records i przygotowała jednocześnie pierwsze nagrania w Anglii i Niemczech, tym samym jest to początek następnego ruchu w historii el rocka.. Dla wielu fanów Atem było końcem ery "krautrocka". Teraz zespół skupił się nad wydaniem nowego materiału, podpierając się strumieniami  sekwencerów oraz wysoką jakością zawartości nowych nagrań, lecz jednak brakuje tu tej nieznanej iskry, która była ważną cecha pierwszych czterech realizacji grupy.
Paul Russell
Tłumaczenie :  Mariusz