Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kitaro - Oasis

Kitaro urodził się w rolniczej rodzinie szintoistów w prefekturze Toyohashi w centralnej Japonii w 1953 roku. Jego młodość upływała od początku w umiłowaniu prostoty i piękna przyrody. Jak przyznaje się sam znalazł swoje miejsce w naturze gdy był jeszcze bardzo młody - jej duchowość zawsze wpływa na moje spojrzenie na rzeczywistość. Jako licealista odkrył brzmienia gitary elektrycznej i zakochał się w muzyce R’n’B i idolem wówczas był dla niego Ottis Redding. Kitaro twierdzi, że kocha muzykę klasyczną, która jest jak obrazy i rocka oznaczającego dla niego moc i energię a muzyka w ogóle to sposób na poczucie wszechświata. Z kilkoma kolegami z klasy założył grupę Albatross, która w tekstach wykorzystywała wczesne poezje Kitaro, pogrywali w klubach i na przyjęciach. Wtedy też przylgnął do niego przydomek Kitaro, zaczerpnięty z japońskiej kreskówki mangi. Na początku lat 70-tych przerzucił się na keyboard i nagrywał z The Far East Family Band. Przeszedłem na keyboardy i w końcu moglem uchwycić te formy impresji muzycznych, które zawsze pragnąłem wykonywać. A to wszystko po zetknięciu się w Europie w 1972 roku z KS... 

Kitaro - Oasis


Kitaro wykorzystał na Oasis Korga, Rolanda i Yamahę plus gitarę akustyczną i perkusję co charakterystyczne dla jego pierwszych samodzielnych prac. Utwory są mocno i intensywnie piękne.
Album rozpoczyna powiew zimy - charakterystyczne dla Kitaro zabawy wietrznymi dzwonkami, dźwięczne echa, sample oddechu – muzyka ma swoisty kliniczne sterylny charakter – na tle tego pojawiają się z ciszy spokojne dźwięki syntezatora by zostać wyciszone i przejść w zupełnie inną linię melodyczną – Kitaro pieści klawisze przeciągając co dla niego bardzo znamienne każdy dźwięk – tworzy przez to bardzo sugestywną, oddziaływującą na wyobraźnię strukturę muzyczną z podkładem głównie złożonym z instrumentów należących do rodziny tamburynów ( podejrzewam, że wykreowanych elektronicznie). W Moro Rism, rytm trochę przyśpiesza i zmienia się zabarwienie dzięki głuchym odgłosom bębna – to wspaniały podkład pod obserwacje nieba nocą. New Wave oparto na motywie wygrywanym na instrumencie strunowym uderzanym pałeczkami – wibrafonie. Cosmic Energy rozpoczyna się kolejną charakterystyczną dla wczesnego Kitaro formą dźwiękową – głuchym odgłosem, jakby szumu wiatru i dźwięku przypominającego coś na kształt rozbłysku gwiazdy - ten utwór też jest podzielony na dwie różniące się znacznie części, gdzie w drugiej rytm wybijany jest na bębnie. Aqua z delikatnym wstępem wsparta póżniej głębokim basowym pomrukiem, to jeden z najpiękniejszych fragmentów tej płyty. Moonlight – muzyczna pętla z fujarką w tle do której dochodzi łkający syntezator. Shimmering Horizon oparto zaś na przenikających się dźwiękach spokojnej gitary akustycznej syntezatora i banjo. Kolejny utwór pozornie burzy ten spokój dodaną perkusją, której jednak nie pozwolono na rozwinięcie skrzydeł, znaczy poziomu decybeli by w końcu wyciszyć te dźwięki znowu na rzecz kolejnej kruchej melodii. Innocent People używa indyjskiej sithry jako głównego instrumentu – ascetyczna melodia ma wyraźnie mantrujący charakter. Kwintesencją znakomitości płyty jest tytułowy Oasis wieńczący to dzieło. Piękna pojedyńcza barwa z kolejno dochodzącymi elementami muzyki brzmi przepięknie.(9.58/10)
1. Rising Sun (Asa No Inori)
2. Moro-Rism
3. New Wave (Aratanaru Tabiji)
4. Cosmic Energy (Uchu Enerugii)
5. Aqua / Eternal Spring*
6. Moonlight
7. Shimmering Horizon (Hikari To Kage)
8. Fragrance Of Nature (Shizen No Kaori)
9. Innocent People (Mujaki)
10. Oasis
Autor - Spawngamer 
Forum Studio nagrań