Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cabaret Voltaire - 1974-76

1974-76 - najstarsze wydawnictwo Cabaret Voltaire, które ujrzało światło dzienne jeszcze przed ukazaniem się pierwszej płyty grupy. 1974-76 to komplilacja wczesnego materiału grupy wydana w 1978 roku w formie kasety nakładem Industrial Records. Chociaż grupa powstała w 1973 roku w przemysłowym Sheffield, początkowo zajmowała się wyłącznie sztuką performance, jednak już w 1974 roku Cabaret Voltaire stał się stricte muzycznym projektem. Mniej więcej w tym samym czasie Anglia popadła w kryzys gospodarczy; wybuchła rewolucja punkowa; rynkiem muzycznym zaczęły rządzić z jednej strony zespoły grające tandetne Disco spod znaku Abby i Boney M, a z drugiej strony buntowniczy, prosty w przekazie i odbiorze punk. Alternatywą dla takiego stanu rzeczy był tworzący się w przemysłowych miastach Anglii - Manchesterze i Sheffield - nurt rocka industrialnego, który swoje korzenie zdaje się ma także w punku. Richard H. Kirk, Stephen Mallinder i Chris Watson tworzący Cabaret Voltaire, zafascynowani przedwojennymi ruchami Dadaistów oraz szwajcarskim klubem artystów Kabaretem Wolter (stąd nazwa zespołu) usadowili się na strychu starej kamienicy w Sheffield, owe pomieszczenie przeobrażając w prymitywne studio, czerpiąc inspiracje zarówno z przedwojennego manifestu Luigiego Russolo (The Art of Noises, 1913 r.), jak i chałasem okolicznych fabryk oraz niemieckim krautrockiem, tworząc swego rodzaju antymuzykę będącą przeciwieństwem punka i disco. Stąd też użycie instrumentów odrzucanych przez kapele tworzące disco i punk - syntezatora, automatu perkusyjnego, skrzypiec, klarnetu - nazywanych przewrotnie przez Genesisa P- Orridge'a z Throbbing Gristle antyinstrumentami. W połowie lat 70 Cabaret Voltaire w swoim studiu na strychu, używając wspomnianych "antyinstrumentów" oraz eksperymentując z taśmami i prymitywnym samplingiem nagrywali metodą chałupniczą przy pomocy magnetofonu szpulowego i mikrofonu swoje nagrania. Jednakże zważając na dosyć ciężki charakter materiału, żadna, nawet niezależna wytwórnia nie chciała wydać takiego materiału w obawie przed klapą i stratami finansowymi. Dopiero w 1978 roku założona przez Genesisa P- Orridge'a wytwórnia Industrial Records przygarnęła pod swoje skrzydła Cabaret Voltaire umożliwiając wydanie na kasecie materiału nagranego w latach 1974-76. Na krążku znalazło się dziesięć utworów z tego okresu; w odróżnieniu od Throbbing Gristle, Cabaret Voltaire w ogóle nie flirtowali wtedy z popem; każdy z dziesięciu kawałków jest totalnie psychodeliczny i performerski. No może nieco "popowy" charakter mają Do the Snake i She Loved You z tego względu, że oba kawałki posiadają strofę i refren; pierwszy jest raczej zabawą z dialogami połączoną z pulsującym tempem automatu perkusyjnego, drugi z kolei jest w całości szeptany przez Mallindera, a utwór prowadzony jest przez mroczny i psychodeliczny sekwencer. Totalnie paranoiczne są Ooraseal, A Sunday Night in Biot i Venusian Animals w którym słychać wpływ psychodeli lat 60; performerskie i eksperymentalne są z kolei The Dada Man, In Quest of the Unusual, Fade Crisis, The Outer Limits - ten ostatni brzmi jakby nagrany w samym środku jednej z fabryk w Sheffield. Wart uwagi jest też instrumebtalny Doubled Delivery z eksperymentami dźwiękowymi z wstecznymi taśmami i automatem perkusyjnym. Album ten doczekał się reedycji CD w 1992 roku nakładem Mute Records.
Autor - Astiz

Cabaret Voltaire - 1974-76