Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aya RL - Change In Form

Change in Form - ostatni album kultowego zespołu Aya RL, wydany 20 listopada 1998 roku, a poprzedzony minialbumem Wy To Ja' 98, który niemal w całości utrzymany był w stylistyce house. Tym razem Aya RL praktycznie całkowicie odchodzi od house'u i house'owego beatu, jednocześnie formacja kroczy ku nowoczesnej muzyce elektronicznej i klubowej, kierując swoje inspiracje ku brytyjskiej scenie niezależnej, choć album otwiera ciepło brzmiący utwór Plussimo, w którym słychać orientalne echa z Nomadeus (1994) i Calma (1996). Numer, nie jest pozbawiony charakterystycznej dla Aya RL przebojowości, za to łączy w sobie style electro, new age, ambient ze znaną z Nomadeusa mocną new age'ową sekcją rytmiczną. Ciekawostką jest fakt wykorzystania tego utworu w reklamie sieci komórkowej Plus.
Dalej jest już co raz bardziej awangardowo, zgodnie z najaktualniejszymi trendami na ówczesnej scenie undergroundowej, Aya RL od początku swojego istnienia, a więc od 1983 roku, udowadniała swoje głębokie i bardzo dobre rozeznanie w gatunkach muzyki elektronicznej, i jako jeden z pierwszych polskich wykonawców, wprowadzała je na polski grunt. A druga połowa lat 90, to przede wszystkim rozkwit drum and bassu - w polskich realiach względnie rzadkiego, zaś Aya RL jako pionier gatunku na polskim rynku eksperymentowała z drum and bassem już na Nomadeusie, zaś kończący minialbum Wy To Ja' 98 kawałek Danger był zapowiedzią drum'n'bassowego kierunku formacji, czego efektem jest tytułowy Change in Form w czysto drum and bassowej postaci. Innymi drum and bassowymi momentami płyty są: Next Time, Long Time Ago (z analogowym brzmieniem syntezatora w stylu lat 80) i Emulation z silnymi wpływami The Prodigy.
Rain-Rain jest połączeniem brzmień industrialnych i electro z dub-stepem, wtedy gatunkiem całkiem nowym, co uświadamia jak dobre rozeznanie w najnowszych trendach muzycznych posiadał Igor Czerniawski - w całości twórca repertuaru płyty.  Eksperymentalny, wbrew tytułowi, No Experiments, jest w klimatach dark-ambientu, electro i industrialu w stylu solowego Richarda H. Kirka (Cabaret Voltaire) z lat 90.
W Make You Fresh gościnnie wokalnie udziela się Beata Pater, choć tekst składa się jedynie z ciągle powtarzanego "Make You Fresh", wokalistka śpiewa w duecie z vocoderowym wokalem Czerniawskiego; sam utwór w całości jest w klimatach jungle.
Peak Model to klasyczne minimal-electro z silnymi wpływami Kraftwerk (Tour De France '83, Electric Cafe) i Afrika Bambaataa.  N.S.G. jest połączeniem electro-industrialu i noise w stylu Art. Of Noise. Wpływy brzmienia Art OF Noise słychać też w utworze Compower, którego sekcja rytmiczna to połączenie brak-beatu z czarnym beat-boxem (tworzeniem sekcji rytmicznej za pomocą warg) i hip-hopem. Breath jest tu jedynym na albumie flirtem s house'em, choć sam numer nie jest house'owy; bliżej mu do dubstepu i drum'n'bassu, zawiera za to mocne wpływy brzmieniowe house'u.
Całość kończy najciekawszy utwór płyty: Kraftjoke, pierwszy od czasów "Niebieskiej" (1989) synthpopowy, choć instrumentalny numer Aya RL; radosny pastisz brzmień Kraftwerk inspirowany przede wszystkim utworem Europe Endless, choć tak na prawdę brzmiący jak dokonania... OMD z płyt History of Modern i English Electric (!), problem w tym, że te albumy miały ukazać się za grubo ponad dekadę, wygląda więc,. że Aya RL znacznie wyprzedziła szacowną brytyjską legendę synthpopu!  Warto wspomnieć, że Kraftjoke został zadedykowany przez zespół legendarnemu polskiemu DJ-owi radiowemu prezentującemu i propagującemu muzykę elektroniczną (polski John Peel?) Jerzemu Kodrowiczowi. Change in Form mimo swojej wszechstronności, nowoczesności i nowatorstwu zarazem, nie powtórzył sukcesu albumów Nomedeus i Calma, mimo przypadającemu na ten okres ogromnemu boomowi na techno. Być może przyczyną był zbyt progresywny charakter płyty i względnie mało przystępna muzyka zawarta na niej.
Po nagraniu Change in Form Aya RL zawiesiła działalność, choć wielokrotnie wzmiankowano o możliwej reaktywacji zespołu, powrotu z nowym materiałem nie ma do dziś.
Igor Czerniawski skupił się na roli producenta muzycznego; jako producent odpowiedzialny jest za sukces Ramony Rey, z którą obecnie współpracuje.
Autor - Depeche Gristle