Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Richard H. Kirk - Virtual State

Virtual State - szósty solowy studyjny album Richarda H. Kirka, klawiszowca i gitarzysty Cabaret Voltaire, który ukazał się 31 stycznia 1993 roku, jest również pierwszym albumem Kirky'ego wydanym przez niezależną wytwórnię Warp.
Album obrazuje fascynację Kirka acid house'em, której początki sięgają przełomu lat 80 i 90; początkowo i stopniowo wpływy acid house były słyszalne w albumach Cabaret Voltaire, począwszy od Groovy, Laidback and Nasty (1990), poprzez Body and Soul (1991), zaś poczynając od albumu Plasticity (1992) wpływy house'u były już tak silne, iż zespół zrezygnował (studyjnie) ze standardowych wokali i formy piosenkowej swojej muzyki.
Również solowo, albumem Virtual State Kirk potwierdza, że jest zdecydowanym zwolennikiem house, trance i minimalu - w zasadzie artysta, podobnie jak wcześniej uczynił to w Cabaret Voltaire, odchodzi od swoich rockowo-industrialnych korzeni, których na Virtual State jest względnie niewiele.
Album otwiera mocno minimalistyczny November X Ray Mexico, w którym tli się jeszcze duch starego Cabaret Voltaire z początku lat 80, kompozycja przechodzi w kolejny utwór: Frequency Band, który rozpoczyna długie hipnotyczno-psychodeliczne intro, jednak utwór przechodzi w delikatny ambientalno-minimalistyczny stan z house'owym beatem. Również następny kawałek - Come - rozpoczyna psychodeliczne, choć znacznie krótsze intro; tym razem w utworze nie ma wpływów house; kompozycja jest połączeniem ludowych śpiewów, ambientu, new age i minimalu, trochę w stylu Deep Forrest, Moby'ego czy Aya RL.
Orientalne ludowe śpiewy są słyszalne w następnej kompozycji: Freezone, która jest jednak znacznie szybsza, transowa z house'owym beatem, w podobnym tonie utrzymany jest także Soul Catcher. Minimalistyczny Clandestine Transmission, w którym słychać wpływy dawnej twórczości Cabaret Voltaire, zaskakuje delikatnymi i melodyjnymi zagrywkami klawiszy, słychać jest też wsamplowane dialogi - coś z czym Cabaret Voltaire eksperymentował już na The Covenant, The Sword and the Arm of the Lord.
Utwór The Feeling (Of Warmth and Beauty) jest częściowym powrotem do industrialu; kompozycja klimatem przypomina dokonania Cluster. Velodrome rozpoczynają industrialne dźwięki, które powtarzają się systematycznie przez cały utwór będący mieszanką electtro, minimalu, house i ambientu.
Na Worldwar Three wyraźnie dominuje styl Ska wkomponowany jednak w ambient i minimal; słychać tu też echa przyszłej twórczości The Chemical Brothers.
Kończący całość 12-minutowy minimalistyczno-ambientowy Lagoon West w dużym stopniu nawiązuje do wczesnego Cabaret Voltaire; ciekawostką jest utrzymujący się przez znaczną część kompozycji klawiszowy motyw przypominający utwór Depeche Mode - Waiting For The Night (album Violator), delikatnie rozbrzmiewa też gitara basowa oraz zsyntetyzowane szumy powietrza, zaś klimat jest zupełnie ten sam, jak w twórczości Cabaret Voltaire w latach 1974-82.
Album Virtual State dobitnie uświadamia fakt, jak silny wpływ na muzykę i brzmienie Cabaret Voltaire miał już wtedy Richard Kirk; muzycznie Virtual State w zasadzie niczym nie różni się od wydanych w tamtym czasie płyt Cabaret Voltaire - International Language (1993) i The Conversation (1994).
Autor - Depeche Gristle