Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rodzaje muzyki - próby definicji

Ten dział jest stale w redakcji, źródła głównie wikipedia a także fora i inne strony np.http://muzikum.pl/pozostale-f46/krotki-przewodnik-po-muzyce-elektronicznej-t11855.html  - autorów ciężko ustalić.  Opracowuje na nowo głównie ja – liczę na pomoc czytelników  - zbudujmy takie podręczne kompendium rodzajów muzyki .
Linki do Wiki i nie tylko


Pierwsze dość chaotyczne definicje;

New Age Music - Bardzo pojemne pojęcie dotyczące generalnie muzyki instrumentalnej - często nadużywane. Kojarzona muzyka ruchem filozoficznym New Age, choć większość wykonawców nie identyfikuje się  z filozofią. NAM można podciągnąć pod gałąź ambientu ale nie jest to precyzyjne. Jest to muzyka spokojna, w zasadzie pozbawiona słyszalnego rytmu, zawierająca elementy etno, tribal, folk, i world. Charakter relaksacyjny, mocno eklektyczna, nie ciążąca w określonym kierunku. Dominuje modalna harmonia , ciepłe basy, hipnotyczne klimaty. Warstwa dźwiękowa uzupełniana często efektami natury, łączenie instrumentów akustycznych z syntetycznymi. Kojarzeni wykonawcy -  George Winston, Vangelis, Paul Winter, Klaus Schulze, Will Ackerman, Ray Lynch, Suzanne Ciani, Jim Brickman, Enya, Karl Jenkins, B-Tribe, Deep Forest, Jean Michel Jarre, Roger Eno, Enigma, Kitaro, Yanni, Andreas Vollenweider, Mannheim Steamroller, Oscar Lopez, Suzanne Doucet, Mike Oldfield, Steve Roach, Constance Demby, Patrick O'Hearn,

Berlin School -  Styl w muzyce elektronicznej zapoczątkowany przez berlińskich artystów w pierwszej połowie lat 70-tych, wykorzystujących analogowe sekwencery, urządzenia sterujące powtarzającymi się sekwencjami dźwięków. Sekwencery wykorzystywane w przeróżny sposób; polifonicznie, jako podkłady do długich improwizacji, tworzące określone harmonie, a nawet tworzące melodie wiodące. Utwory długie od 30 do 80 minut, często albumy koncepcyjne. W głównym nurcie brak wokalu i skłonności do minimalizmu.

Groove metal (również neo-thrash, half-thrash, post-thrash, power groove) - podgatunek muzyki metalowej, który wyewoluował z thrash metalu na początku lat dziewięćdziesiątych XX w.
Groove metal powstał z syntezy tradycyjnego thrashowego brzmienia z elementami kilku gatunków muzycznych popularnych w latach osiemdziesiątych, głównie hardcore punka, klasycznego heavy metalu, doom metalu, death metalu i blues rocka.(Wiki)

Be-bop - Pierwszy styl nowoczesnego jazzu, I poł. lat 40-tych, muzyka nerwowa, postrzępiona, niejednolity rytmicznie, oparty na wirtuozerii, przekształcaniu tematów, brak gitary, dominacja dęciaków.


Post-bop -  termin dotyczący muzyki jazzowej granej przez kilkuosobowe grupy muzyków.Powstał w II połowie lat 60 - tych. Większość muzyków "ewoulowała" w kierunku jazzfusion. Główna wytwórnia - Blue Note Records.

World music (ang. Muzyka świata) – szerokie pojęcie obejmujące swym zakresem głównie muzykę etniczną, bądź muzykę nią inspirowaną, jednak również muzykę zbliżoną stylistycznie do popularnej muzyki rozrywkowej, tworzoną w krajach egzotycznych (w szczególności poza Europą).
Trudno dokonać innego podziału world music na style muzyczne niż czysto geograficzne wyodrębnienie muzyki tworzonej w poszczególnych państwach lub krainach geograficznych. Co ciekawe, muzyka folk traktowana jest jako muzyka europejska. W literaturze spotyka się często podział na muzykę folk, czyli europejską muzykę ludową i muzykę etniczną, czyli pozostałą muzykę ludową "z reszty świata".(wikipedia)
Glam rock-błyszczące wcielenie r’rolla, przepych, kiczowatość, cekiny, dziwne stroje, koturny. - .Kiss, Queen, David Bowie , Sweet, Slade, Mud, T.Rex

Soft rock - Inst. akustyczne, elektryczne i elektroniczne, melodyjne, miękkie brzmienie, wielogłosowy śpiew, czasem przy współpracy orkiestry -  Bee Gees, Phil Collins, Toto, Foreigner, Elton John


Rock progresywny  - wywodzi się z rocka psychodelicznego, jazzu, artystyczny, skomplikowane struktury riffowe,  wpływy muzyki klasycznej, wyrafinowane - ELP, Genesis, Jethro Tull, King Crimson, Pink Floyd – w Ameryce Velvet Underground

Psychodeliczny rock  -  formy muzyczne w których improwizacja miała najważniejsze znaczenie, często wpływy jazzu i muzyki indyjskiej, folku, bardzo długie utwory, poetyckie, tworzone pod wpływem środków odurzających, bądź inspirowane nimi  - Byrds, Grateful Dead,


Acid rock - ciężka odm. psychodelicznego rocka, ostre elektryczne gitary, budowa utworów bluesowa, długie solówki  - Jimi Hendrix, Cream , Vanilla Fudge

Symphonic rock -  bogate orkiestralne brzmienie, syntezatory, czasem przy współpracy orkiestry, formy wzięte z muzyki symfonicznej  - Yes, Genesis, Rick Wakeman, Procol Harum


Modern rock  - przejrzyste, oszczędne brzmienie, często wzorowane na muzyce europejskiej XIX wieku , Renaissance, Van der Graaf Generator


Experimental rock  -awangarda progresywnego rocka, inspiracje muzyką współczesną, innowacyjny, atonalny -  Gentle Giant, Henry Cow


Krautrock -  elektroniczny rock, niemal wyłączne wykorzystanie instrumentów elektronicznych, swobodne struktury, inspiracje kosmosem i jażnią – Amon Dull, Can


Neo-progressive rock  - połączenie rocka progresywnego i new wavu  - Marillion, IQ


Scum rock -  brudny, garażowy nurt rocka, brak elektroniki, wszystkie "brudne" nurty muzyki opunkowej, hardcorowej  - GG Allin, Lunachicks


Hard rock -  Ciężki rock, forma przejściowa pomiędzy rockiem a heavy metalem, oparte na protych przygniatających lub chwytliwych riffach gitarowych, użycie nagminne fuzz  - Black Sabbath, Kiss, AC/DC


Psychopop (Alternative) - odmiana rocka, czasem trochę mroczna, dziwna, łącząca różne rodzaje muzyki, artystyczna, akademicka  - Pudelsi, Kury, KNŻ, Kazik, El Dupa, Ztvorki


Space rock - hipnotyczny nastrój, intensywna faktura, szmery, dudniący bas, nisko strojona perkusja, texty o kosmosie, elektronika  -  Hawkwind, The Verve, Sonic Boom, Flying Soucers Attack , Steve Hillage

Surf rock -  odmiana rocknrolla, często instrumentalna, mocno używany pogłos gitarowy, atmosfera oceanu, surfingu -  The Atlantics , The Beach Boys

Barok rock  - rozbudowane instrumentarium, bogate solówki, syntezatory, znane motywy z filmów, kreskówek, muzyki klasycznej -  Exodus, Ogród wyobraźni, Kwadratura Koła


Doo Woop - fuzja wczesnego rock'n'rolla, wokalnego jazzu i popu, muzyka wokalna wykonywana a capella przez kilku wokalistów -  The Belmonts, The Cadillacs, The Drifters, The Platters


Big bit - łatwa linia melodyjna, proste texty, często szybki  rytm  -  The Beatles, Halina Frąckowiak, Trubadurzy

Heavy metal  - szybki, na wysokich dźwiękach, piszczący wokal, rozbudowane solówki, podstawowa odmiana metalu -  Iron Maiden


Power metal  - szybki, melodyjny, czysty wokal, często instrumenty symfoniczne, rycerskie klimaty -     Raphsody, Iced Earth, Blind Guardian
Thrash metal  - ostre gitary, szybkie tempo, wyraźnie zaznaczona perkusja, melodyjne, zachaczające o punk rock, charakterystyczna  maniera riffowi, krótki i poszarpane struktury -  Metallica, Megadeth, Slayer, Anthrax, Kreator, Sodom
Speed metal  - mocny śpiew, szybkie tempa, ostre solówki, szybkie riffy, wysoki śpiew, klimaty fantasy  - Helloween
Neo-classical metal  - połączenie heavy metalu z hard rockiem i elementami muzyki klasycznej (Chopina, Mozarta itp.), wirtuozerstwo -  Yngwie Malmsteen, Joe Stump, Ilan Ashkenazi,
Sludge metal  - podobne do stoner metalu z tym, że bardziej skręcające w strone grindcoru, hard coru i punk rocka -  Monster Magnet, Orange goblin
Stoner metal  - połączenie psychodelicznego rocka z lat 60ch z doom metalem, zawieszanie długich riffów, często inspirowane narkotycznymi doświadczeniami  -   Monster magnet, Pawnshop
Doom metal  - wolny, ciężki, przepełnione atmosferą mroku, desperacji i zagłady -  Anathema, Candlemass, Type o negative
Epic metal  - podniosły klimat, texty o bitwach, walkach, rycerskie klimaty, zazwyczaj nie za szybkie  -    Manowar, Bal-sagoth, Bathory
Viking metal  - odmiana epicu, z motywami wikingowskimi, częste solówki, mocne śpiewy, chóry, czasem mroczny  -  Falkenbach, Tyr, Einherjer, Otyg, Thyrfing
Gothik metal  - symfoniczny, wolny, mroczny, operowy, najczęściej damski wokal, texty o fantasy -     Within Temptation, Tower, Theatre of Tragedy, 69 Eyes , Cradle of filth
Nu metal  - to właściwie nie metal, ostre, "grzeczne" granie, łączy inne rodzaje muzyki jak hip hop, wstawki scratchingu, punk, funk  -   Korn, System of a Down, Linkin Park, Limp Bizkit, Slipknot
Industrial  metal  - ostre gitary stylizowane na hałasy przemysłowe  + elektronika np. fabryk, miast, często bardzo mroczna, hałaśliwa i minimalistyczne struktury, monotonia  -    Ministry, Marlin Manson, Godflesh, Nine Inch Nails, Front 242
Black metal  - mroczny, mistyczny, skrzeczący wokal, szybkie tempo, surowy, texty o okultyźmie. magii itd.  -  Immortal, Mayhem, Darkthrone, Lux occulta
Sympho Black Metal  - black metal z klawiszami, syntezatorami, symfoniczny  - Dimmu Borgir, Cradle of Filth
NSBM -  Narodowo Socjalistyczny Black Metal, texty często o rycerzach, wojnach, szatanie i nacjonalistyczne - Burzum
Death metal  - najostrzejsza odmiana metalu, grana na basowych dźwiękach, obniżone stroje gitar, lub specjalne stroje gitar, growling, texty o zabijaniu, śmierci itd.  -  Napalm Death, Cannibal Corpse, Death, Morbid Angel
Death-core  - death metal z hardcorowymi naleciałościami, zrywny rytm  -  Six Feet Under
Brutal death metal  - coś pomiędzy death metalem i grindcorem  -  Phobia, Vomitory, Aborted
Grind Core  - połączenie punk rocka, death metalu i hardcoru, najostrzejszy rodzaj muzyki  -  Cock & Ball Torture, Leng T'che, Excrementory Grindfuckers
Political Grind core  - zazwyczaj pierwsze zespoły grindowe, polityczne texty, w miarę lekkie granie, podobieństwa z crustem   - Agathocles, Anal Cunt
Cyber Grind core -  nowoczesna odmiana grind core'u, zamiast perkusji automat perkusyjny, czasem elektroniczne instrukenty -   Fuck... I'm dead, Ancient Necropsy, Agoraphobic nosebleed
Gore Grind  - corowe ballady, ciekawe, skomplikowane riffy, growling, ciężkie gitary - Gorerotted, Goremageddon, Gorezone, Goretorture, Lordgore
Psychodelic gore  - psychodeliczny gore, instrumenty elektroniczne, wpowadzające w trans -   Gorelith, Libido Airbag, Kein Kunstler
Necro  - bardzo szybkie, wysokie dźwięki, mroczne, stylizacją przypomina starożytny Egipt  -  Anaal Natrakh, Ancient necropsy
Punk rock - cięższa i szybsza, prosta, 3 akordy -  odmiana rocka, texty o polityce, chlaniu, wszystkim -    Angelic Upstarts, The Ramones, The Clash, Casualties, KSU
Crust punk  - najszybsza odmiana punk rocka, skrzeczący wokal, texty o wegetarianiźmie, ekologii itd. -   Homomilitia, Acursed, State of fear, Hiatus
Punk 77 -   dosyć wolny, ostre lub bardzo lekko przesterowane jak na punk gitary, "menelski" wokal  -   Ramones, Bulbulators, Werwolf 77, Rozbierz Się
Anarcho punk  - punk rock, o tekstach anarchistycznych, antywojennych, antysystemowych, feministycznych, ekologicznych  -  Crass, Conflikt, Dirt, Oi Poloi
Death punk -  Turbonegro
Hardcore punk  - odmiana punka głównie w USA lata 80-te, głośne, zrywne, szybka zmiana akordów, szybkie gitary, teksty często polityczne  -  Bad brains, Disorder, Discharge, Iron Cross, Scream, Agnostic Front , Dead Kennedy’s
Kalifornijski punk  - kalifornijska odmiana punka, wesoła, szybka z "ładnym" wokalem, inaczej Skatepunk    Blink 182, Goldfinger, Offspring, Sum 41
EMO -  ugrzeczniony hardcore, złożone riffy, surowe gitary, texty o smutku, nadzieji, współczuciu, miłości  -  Weezer, Moss Icon, Heroin, The Get Up Kids, Embrace
Screamo Circle Takes the Square - Hot Cross, Yaphet Kotto, Envy
EMO violence Odm. EMO - chaotyczny wysoko wrzeszczący wokal, podobne do grindcoru jednak z lżejszą perkusją i basem  -  In/Humanity, Palatka, Orchid, Usurp synapse
Oi!  - skinowska odmiana punka, texty o piwie, footballu, zadymach...-    Analogs, Oxblood, Blitz, Cockney Rejects, Cock Sparrer
Viking rock -  rock, czasami cięższy, częste solówki, ciekawe riffy, texty o skandynawskiej mitologii  -    Ultima Thule, Hel, Perkele, Migdard Sonner
Grunge - brudne gitary, mocne riffy, ciężka perkusja, muzyka postpunkowa, ponura, wpływy h.rocka lat 70-tych - Nirvana, Soundgarden, Pearl Jam, Alice in Chains
Hate core -  fasyzstowski hard core  - Blood for Blood
RAC Rock Against Communism - rock z textami antykomunistycznymi, często faszystowskimi, podobieństwa z Oi!  -  Skrewdriver, Konkwista 88, Honor, A.D.L. 122, Haircut
Rock tożsamościowy  - rock patriotyczny, czasem nacjonalistyczny, texty o korzeniach narodu, ojczyźnie itd.  -  Twierdza, Szwadron 97
Crossover  - przekrój przez wiele rodzajów muzyki jak punk, hardcore, funk, metal, rock, rap.......       
Horror Punk -  mieszanka punkrocku i gothicu, mroczne, szybkie, z przymrużeniem oka  -  Misfits, Last Days of Jesus,
Death rock  - amerykańska odmiana horror punka, łącząca elementy EBM i syntezatory  -  Bella Morte, Christian Death, 45 Grave, T.S.O.L., Miguel & the Living Dead       
New wave -  muzyka postpunkowa, artystyczna, poetycka, eksperymentalna, popowa, syntezatory, instr. elektroniczne  -  ABC, Culture Club, The Vapors, The Stranglers
Cold Wave  - surowa odmiana new wavu, bardziej chłodna, pierwotna, prostsza, brak empatii, czarne stroje muzyków - Bauhaus   
Dark wave -  połączenie new wavu i gothic punk, nastrojowe, mroczne, eteryczne damskie wokale, elementy industrialu   
Horror surf -  mroczna odmiana surf rocka  -  13 Ghosts, Gein and the Graverobbers, Zombina & the Skeletons
Death country  - mroczna odmiana country, grobowy wokal, elementy gothabilly, cięższe od country - Ghoultown, Coffinshakers
Gothic punk - początki gothicu, pierwsze experymenty z demonizmem, popowe, mroczne  -  Siouxie And The Banshes, Joy Division, Clan of Xymox
Rockabilly -  cięższa odmiana rock'n'rolla, wyraźnie zaznaczony bas (kontrabas) -   Dave Edmunds, Elvis, Partia, Polecats
Psychobilly  - połączenie rockabilly z punk rockiem, mroczne texty z przymróżeniem oka  -   Nekromantix, Mad Heads, Batmobile, Ot Vinta, Bad raputation, The Klingons
Gothabilly - połączenie psychobilly z gotykiem  -  Cult of Psychic Fetus, Ghoultown        
Jamaica ska - wolne, rytmiczne, z charakterystyczną gitarą bez przestera, rozbudowana sekcja dęta, głównie czarne  -  Derrick Morgan, Laurel Aitken , Poison Ivy
2 tone  - szybsza odmiana jamaica ska, skoczna  -  Skalatones, Bad Manners, Bluekilla, No Sports, The Specials, Mr Review
3rd wave -  połączenie ska z różnymi rodzajami muzyki jak jazz, punk, hardcore  -  Mighty Mighty Bosstones, Spitfire, Dance Hall Crashers, Podwórkowi Huligani
Instrumental  ska  - Instrumentalne ska bez wokalu, grane przez dużą liczbe muzyków często łączące alementy jazzu  -  New York Ska-Jazz Ensemble, Tokyos Ska-Paradise Orchestra, Thomas .P Struijke
Reggae  - muzyka wyewoluowała z rocksteady i Jamajki, murzyńska, przepełniona mistycyzmem, wolna, dołująca  -  Bob Marley, The Wailers
Skinhead reggae  -  skinowskie reggae, pozbawione mistycyzmu, wesoła -   Symarip, Judge Dread
Rocksteady - wolna, prosty bas, sekcja dęta, podobne do ska jednak bez charakterystycznej gitary  -  Madness, The Selecter, The Melodians, The Paragons
Calypso  -  wyewoluowało z mento, typowa karaibska muzyka, łącząca tradycje karaibskie z afrykańskimi  -  Dr Calypso, Lord Invader
Mento - łączy tradycje jamajskie z afrykańskimi, instrumenty akustyczne jak gitara akustyczna, banjo, bębenki  - Lord Tanamo, Naaman Lee
Dancehall - muzyka robiona przez Dj'i, forma reggae z elektronicznym beatem i rapującym wokalem -   Sean Paul
Dub - odmiana reggae, Mocny beat i bas, instrumenty i wokale zmiksowane, użyte różne efekty, hałasy  -  Lee Perry
Ragga Raggamuffin - forma reggae, łącząca elmenty dancehallu, dubu i rapu, zelektronizowana  -    Beenie Man, Pato Banton, Mad Cobra
Soul  - oparta na fundamentach rythm'n'bluesa, rytmiczna, kołysząca, głęboka, elementy R&B  -  Ray Charles, Otis Redding, The Delfonics
Soca -  muzyka taneczna, fuzja soulu, calypso z przodującym beatem, melodyjna, śpiewna -   Soca Boys, Baha man        
Neofolk -  bazuje na nacjonalistycznych marszach i starożytnej muzyce ludowej, syntezatory, epickie klimaty, militarystyczny ton   
Industrial  - rozstrojone instrumenty, szumy, hałasy przemysłowe, monotonne zmiksowane wokale, atmosfera zagłady -  Laibach, Cabaret Voltaire, Dome, Suicide
Noise  - spokrewnione z industrialem, hipnotyczne dźwięki, monotonne, surowe, ostre, hałaśliwe, przyprawiające o mdłości  -  Whitehouse, Merzbow, Otomo Yoshihide, Grunt, K2        
Noise core  - zbiór uporządkowanych logicznie różnych hałasów i zgrzytów, atonalny   
Power pop  - mocne melodie, kruchy wokal, ekonomicznie ułożone, ciekawe riffy, mało motywów solowych  -  The Vapors, The Producers, The Records, The Who
J-pop  - japoński pop, mocno zelektronizowany, wokale często przesterowane, różnorodny -   X-Japan
Futurepop  - muzyka wyrosła z EBM i synthpopu, ambitne melodie na syntezatorach, zachacza o trans, zawsze jest wokal  -  Assemblage 23, T.O.Y.
Synthpop  - dominujący instrument: syntezator, mechaniczne rytmy, popowe, texty w klimacie sci-fiction  -  Depeche Mode, Yazoo, Human League, Soft Cell, Pet Shop Boys
Electroclash  - połączenie new wavu, punka i dance !?!?!? Syntezatory, automaty perkusyjne  -  Adult., Avenue D, Death in Vegas, Spray
New Romantic  - podobna do glam rocka, jednak nacisk jest położony nie na gitary a syntezatory, popowe, nastrojowe  -  Ultravox, Visage, Spoons, Peter Godwin
Ambient  - brak wyraźnego beatu, muzyka elektroniczna, mieszanka dziwnych dźwięków z dźwiękami natury, syntezatory  -  Aphex Twin, The Orb, Orbital
Dark Ambient  - mroczna i przytłaczająca w odróżnieniu od pozytywnie nastawionego ambientu   - Aphex Twin
Illbient  - odmiana IDM, podobna do ambientu, chore dźwięki, hałasy, chaotyczna, mroczna, niepokojąca -  DJ Spooky       
EBM Electro Body Music - połączenie industrialu, dance, gothic punka, electro           
Gabba (Gabber)  - agresywna odmiana muzyki elektron., ponad 200 uderzeń na minute, brutalna, elementy noise, industrialu -   Deine Lakaien, Diary of Dreams, Das Ich
Speed core  - ponad 250 beatów na minutę, zsamplowane riffy gitarowe, ludzkie krzyki, podobieństwa z noise  -  Terrordrome
Digital hardcore - bardzo szybki beat, zsamplowane ostre gitary, wokal hardcorowy, robione na kiepskich komp. jak atari  -  Atari Teenage Riot, DHC Meinhof, Amiga Terror Corps
Dark core - około 300 uderzen na minutę, tajemniczy, mroczny, zmixowane hałasy, krzyki, sample z horrorów  -  Thunderdome, Resident E
Happy hardcore -  160-190 beatów na minutę, wesoły nastrój utworów, koniecznie damski wokal, duża melodyjność  -  Bonkers
Terror core  - 120-500 beatów, łączy breakcore z speedcorem, wiele ścieżek dźwiękowych na raz   
Trance -  wprowadzające w trans, falujący, monotonny rytm, przytłumione główne brzmienie   
Minimal  - brzmienie ograniczone do samego czystego podkładu rytmicznego, charakt. się większą złożonością niż w House i Rave   
Ambient techno  - wywodzi się z ambientu, relaksujące, spowolnione tempo, rozmyty wokal, miękkie brzmienia główne
Love Metal  - miłe wpadające w ucho ballady, troszkę cięższe opowiadające o miłosci -  HIM  

Jazzrock i fusion - jest kojarzony z muzykami jazzowymi, którzy znudzeni oklepanym schematem, wzięli w ręce instrumenty elektryczne, efekty elektroniczne podlali silnym rockowym rytmem.
Czarni muzycy wykorzystali swoje funky i groove wyznaczając swoje nowe tereny. Williams, Davis, Corea, Hancock, Cobham, Shorter oraz po bielszej stronie bardziej eksperymentujący formalnie – Zavinul, Mclaughlin i wielu innych, to dzisiaj klasycy gatunku.
 

Elektronika ogólnie
Ambient

Gatunek muzyki elektronicznej, cechujący się odejściem od linearnie rozwijanej linii melodycznej, charakterystycznej dla klasycznej muzyki elektronicznej (Vangelis, Kitaro), na rzecz luźnej kompozycji plam dźwiękowych. Zazwyczaj poszczególne plamy są powiązane stale powtarzaną frazą elektronicznej perkusji, która organizuje utwór pod względem rytmicznym. O ile w innych rodzajach muzyki – od poważnej po punk rocka – osią konstrukcyjną utworu jest przebieg harmoniczny, to w muzyce ambient, utwór rozwija się głównie przez operowanie barwą dźwięku. Drugą podstawową techniką kompozytorską jest stosowanie stałego powtarzania krótkiej frazy melodycznej, która przy każdej repetycji jest minimalnie modyfikowana bądź wzbogacana.
W przypadku obu tych technik efektem jest przesunięcie nacisku z następstwa dźwięków na ich brzmienie, stąd muzyka ambient jest postrzegana jako statyczna i znajdująca się poza czasem. Idealnie nadaje się więc do medytacji.

Odmiany ambientu:

• Ambient dub
• Ambient house
• Ambient techno
• Dark ambient
• Drone music
• Illbient
• Lowercase
• New Age
• Psybient

Breakbeat

Gatunek muzyki elektronicznej, której charakterystycznym elementem są podziały rytmiczne inne niż 4/4 (w przeciwieństwie do występujących w muzyce house i trance). Rytmy te również często wykorzystują synkopy i polirytmię, co wskazuje na ich związek z muzyką afrykańską lub afro-amerykańską. W Polsce popularność breakbeatu jest nadal mała, zależna od regionu (największą popularność breakbeat zyskał w Krakowie i Łodzi), choć polska scena muzyki elektronicznej dynamicznie się rozwija.
Największy wpływ na rozwój tego gatunku miały zarówno amerykańskie odmiany imprezowego hip-hopu z Florydy (Miami Bass), jak i brytyjska scena oldschool rave (UK Breakbeat). Doprowadziło to do powstania wielu podgatunków.

Odmiany breakbeat’u:

• Nuskool Breaks
• Ragga Breaks
• Electro Breaks,
• Hardcore Breaks
• Progressive Breaks
• Acid breaks
• Big beat
• Breakcore
• Broken beat
• Drill’n’bass


Dance

Potoczna, jednak powszechnie przyjęta wspólna nazwa kilku spokrewnionych gatunków elektronicznej muzyki tanecznej (klubowej), wywodzących się z muzyki house oraz jednego z podgatunków muzyki trance.

Wybrane gatunki, wobec których najczęściej używa się określenia muzyka dance:

Eurodance – muzyka taneczna popularna w latach 90. Utwory tego gatunku charakteryzowały się rytmiczną i szybką, jednocześnie jednak melodyjną muzyką. Zazwyczaj dzieliły się na partie śpiewane przez wokalistkę oraz kwestie rapowane przez mężczyznę. Słowa utworów eurodance zwykle były proste i "wpadające w ucho", niosące najczęściej optymistyczne przesłanie
Bubblegum dance (happy house) – gatunek powstały na bazie eurodance pod koniec lat 90. Charakteryzował się zazwyczaj prostymi, humorystycznymi tekstami oraz adekwatnym do nich podkładem muzycznym, stąd też zyskał sobie opinię muzyki przeznaczonej dla najmłodszego odbiorcy. Przedstawiciele gatunku:

• Aqua
• Vengaboys
• Passion Fruit

New Italo Disco – wbrew swej nazwie gatunek nie wywodzący się bezpośrednio z italo disco, a z eurodance. W przeciwieństwie do eurodance nie występują tu już raczej kwestie rapowane, a treści utworów, jak i sama muzyka – niekoniecznie muszą być optymistyczne. W tworzeniu tego typu muzyki bardzo często wykorzystuje się tzw. vocodery – nadające głosowi wokalisty syntetyczne, nienaturalne brzmienie.
Epic house – współczesna muzyka taneczna, wywodząca się z muzyki house, niekiedy nazywana jej komercyjną odmianą. Utwory zazwyczaj śpiewane, posiadające wyraźną linię melodyczną, niemal zawsze szybkie i rytmiczne. Bardzo często nagrania tego gatunku to covery lub remiksy starszych przebojów – w praktyce zazwyczaj z lat 80. Wybrani przedstawiciele epic house:



Euro house – wspólna nazwa stosowana niekiedy dla gatunków epic house, eurodance i zbliżonych.
Vocal trance (epic trance, euro trance) – współczesna muzyka taneczna mająca wiele cech wspólnych z epic house, jednak będąca jednym z podgatunków trance'u i mająca charakterystyczne dla tej muzyki brzmienie. Również tutaj dominują utwory śpiewane.

Drum and bass

Powszechnie skracane do: drum'n'bass, drum&bass, DnB, dnb lub d&b, to jeden z gatunków muzyki elektronicznej. Cechuje się szybkim tempem, zwykle w granicach 160-180 uderzeń na minutę, synkopowaną linią perkusyjną i głębokim basem.
Obecnie produkowany drum and bass przeznaczony jest głównie do grania w klubach, chociaż istnieją nieliczne wydawnictwa wydające muzykę ukierunkowaną na domowych słuchaczy.
Kryteria wyznaczające to, co można ująć w ramy drum and bass, nie są bardzo ograniczone. Istnieją spore różnice między poszczególnymi podgatunkami i dlatego tyle ich, w ramach tego gatunku, zostało wyróżnionych.
Podstawowym kryterium mogącym kwalifikować muzykę jako drum and bass jest tempo. Właściwie nie spotyka się utworów poniżej 160 uderzeń na minutę. Tempo muzyki na przełomie lat stopniowo rosło i dziś przeciętne wynosi ok. 174 bpm. Drum and bass, jako muzyka przeznaczona głównie do grania w klubach, zwykle nie różni się za bardzo tempem, aby poszczególne utwory można było łatwo miksować. Istotnym kryterium jest też rytm, inny niż popularny w muzyce elektronicznej takiej jak house czy techno. Mimo metrum 4/4, ścieżka perkusyjna jest synkopowana i zazwyczaj o wiele bardziej skomplikowana niż w wymienionych gatunkach. Rozbudowana linia basowa jest także charakterystyczną cechą gatunku. Pozostałe elementy muzyki bywają bardzo różnorodne, w drum and bass można usłyszeć niemal każde dzwięki, od ciepłych, soulowych wokali, po mroczne, przesterowane basy.
Kiedyś często dodatkową cechą drum and bass było to, iż był on muzyką tworzoną w całości przy użyciu komputera lub innych urządzeń i graną z płyt winylowych. Dziś, gdy istnieją zespoły grające drum'n'bass na żywo, nie jest już to żadnym kryterium.

Odmiany drum and bass:

Podgatunków drum'n'bass jest bardzo wiele, chociaż sporo z poniższych nazw funkcjonowało tylko w pewnym okresie, gdy dany styl był szczególnie popularny. W środowisku używane są też inne nazwy (np. soulful dnb – określenie drum and bass z elementami soula albo sambass – określenie brazylijskiego drum and bass z elementami muzyki latynoskiej, szczególnie samby), ale trudno mówić aby stanowiły one oddzielne gatunki, zwykle funkcjonują w ramach poniższych:

• Atmospheric drum'n'bass
• Darkstep
• Drumfunk
• Hardstep
• Jazzstep
• Jump-Up (Clownstep)
• Liquid funk
• Neurofunk
• Techno-DNB
• Techstep
• Trancestep/Electrostep



Noise

Noise - (z ang. 'szum, hałas'). Termin ten jest dość wieloznaczny, używa się go w stosunku do pewnych odmian muzyki elektronicznej jak i tej z użyciem sprzętu analogowego, oraz stricte rockowej (zwykle w zestawieniach: noise rock, noise pop).
Podwaliny estetyki noise/industrial kładł Luigi Russolo, włoski futurysta i kompozytor. Był on autorem manifestu o tytule "Sztuka Hałasu" (L'arte dei rumori) (1913). Kontynuatorem jego koncepcji był Edgar Varese. Postacie równie ważne to John Cage oraz Karlheinz Stockhausen.
W odniesieniu do teraźniejszej muzyki elektronicznej oznacza ekstremalnie hałaśliwą formę muzyki industrialnej, skoncentrowaną na wszelkiego rodzaju szumach, trzaskach, zgrzytach, piskach, nawałnicy przesterowanego dźwięku, a w warstwie przekazu często na fascynacji tematyką sadomasochizmu, samobójstw, ludobójstw, dewiacji, seryjnych morderców, systemów totalitarnych, aktów kanibalizmu, koprofilii itd. Choć nie jest to w żadnym razie warunek konieczny, wiele projektów ma charakter czysto eksperymentalny czy humorystyczny.

Odmiany noise’u:

• harsh noise
• power noise
• power electronics
• ambient noise


House

Definicja

Muzyka House charakteryzuje się tanecznym rytmem, śpiewanymi wstawkami i linią melodyczną opartą na brzmieniu klasycznych instrumentów w rodzaju skrzypiec, pianina, fortepianu a także gitary. Wśród remiksów istnieją wersje "dub", które charakteryzują się wysuniętą na pierwszy plan linią basową.

Odmiany house’u:

• Acid
• Ambient
• Anthem
• Bassline
• Chicago
• Dark
• Deep
• Disco
• Dream
• French
• Funky
• Ghetto
• Hard
• Hip
• Italo
• Latin
• Minimal
• Microhouse
• Minimal
• Pumpin'
• Soulful
• Tech house
• Tribal

• Electro
• Jumpstyle
• Progressive

Electro house:

Electro house jest odmianą muzyki house. Czasami w odniesieniu do niej stosuje się też nazwę "dirty house".
Twórcy electro house używają w swoich kompozycjach analogowych linii basowych, "ostrych" i/lub wysoko tonowanych dźwięków prowadzących, bogatych rytmicznie sekcji i przejść. Całość sprawia wrażenie pewnej surowości. Poza tym, charakterytycznie dla muzyki house (a także trance i techno), w electro house występuje takt 4/4 akcentowany równomiernym uderzeniem. Przeciętne tempo utworów waha się od 125 do 135 BPM (uderzeń na minutę).


Jumpstyle:

Podgatunek muzyki house wywodzący się z Belgii i Holandii. Charakterystyczny dla tego gatunku jest skoczny, przesterowany i głęboki dźwięk bębna basowego, podobny do występującego w muzyce gabber. Innym znakiem rozpoznawczym jest clap występujący równo z uderzeniem stopy. Pozostałe dźwięki pochodzą głównie z innych odmian muzyki trance (w szczególności hardstyle, euro trance i uplifting trance), chociaż w niektórych utworach muzyka ta jest łączona również z innymi gatunkami. Przęciętne tempo wynosi 140-150 BPM.

Odmiany muzyki jumpstyle:

Poza muzyką nazywaną ogólnie Jumpstyle wyewoluowały również dwa style, które obecnie są jej odmianami:

• Hard Jump – najbardziej skoczna odmiana, nie posiadająca zbyt rozwiniętej linii melodycznej
• French Tek – eksperymentalna odmiana charakteryzująca się wolniejszym tempem (zazwyczaj około 138 BPM), zapętlaną krótką linią melodyczną, bardzo głęboką stopą i czasem również trzeszczącymi industrialowymi dźwiękami. Odziedziczyła więcej cech z gatunku house, niż pozostałe odmiany.

Taniec jumpstyle

Taniec charakteryzujący się podskokami w czasie których są wykonywane różne ewolucje np. wykopy, obroty etc. Ewoluował z Hakken. Filmy z tym tańcem można znaleźć np. w serwisie YouTube.

Odmiany tańca jumpstyle:

• Freestyle Jump – odmiana Oldschool Jump bez określonej kolejności kroków.
• Team Jump – odmiana Freestyle Jump, tańczona w więcej, niż 2 osoby.
• Duo Jump – odmiana Freestyle Jump, tańczona w dwie osoby.
• Jump Battle – odmiana Freestyle Jump, tańczona w dwie osoby, jednak osoby te nie wykonują tych samych kroków w tym samym czasie.
• HardJump – mocniejsza odmiana tańca, o dużej popularności. Oldschoolowe wyrzuty nóg w przód są tutaj zastąpione charakterystycznymi przytupami, dlatego też HardJump często nazywany jest StampJumpem
• Starstyle – odmiana łączona z C-Walkiem, zawierająca dodatkowe kroki. Przez długi czas była nieznana. Jej popularność wzrosła kiedy zaczęto umieszczać filmy w internecie. Jest trudniejsza od pozostałych odmian, ale przez to bardziej efektowna.
• TekStyle – najbardziej wolna ale najbardziej efektowna z wszystkich odmian, charakteryzujaca sie bardzo wielkim zróżnicowaniem ewolucji. Polega na łapaniu sie za nogi, obracaniu nimi, kopaniu o ziemie, odbiciach nóg od siebie itp.

Progressive house:

Odmiana gatunku house, w której melodia jest dosłownie progresywna (z ang. progressive - rozwijający się, stopniowy) każde przejście melodii rozpędza się stopniowo od wolnego
tempa do coraz to szybszego, jednocześnie pozostawiając bez zmian ilość uderzeń na minutę.

Przykładowi wykonawcy

• Way Out West
• Sasha
• Deep Dish
• Chicane
• John Digweed
• James Holden

Downtempo

Downtempo (lub downbeat) – gatunek muzyczny wywodzący się z muzyki elektronicznej, powstały w latach 90. XX wieku. Jest to gatunek bazujący przeważnie na synkopowym rytmie podobnym do hip-hopowego i na wielu elementach zapożyczonych z różnych gatunków muzycznych. Tempo oscyluje między 80 a 120 bpm choć zdarzają się także szybsze i wolniejsze utwory. Termin downtempo w szerokim znaczeniu określać może też każdy gatunek muzyki elektronicznej nie nadający się do tańca (przeciwieństwo uptempo czyli muzyki tanecznej) lub taki, który ma tempo poniżej 120 bpm.

Odmiany downtempo:

• dub elektroniczny
• trip hop
• illbient
• lounge
• chillout


Electro:

Gatunek muzyki elektronicznej zapoczątkowany przez zespół Kraftwerk, a kształtowany przez producentów funkowych i hip-hopowych.
Jednym z prekursorów gatunku electro jest Afrika Bambaataa, który wydał w 1982 r. jeden z obecnych klasyków tego gatunku, czyli Planet Rock, którym w późniejszym okresie inspirowało się większość artystów electro ze względu na jego nowatorską (jak na tamte czasy) linię perkusyjną i brzmienia, połączone z energicznym rapem ekipy Soul Sonic Force.
Dzisiejsze electro ma wiele rodzajów i podgatunków. Najbardziej popularnym i jednocześnie najbardziej nawiązującym do klasycznego brzmienia są miami bass oraz freestyle, którego najbardziej znani przedstawiciele to niemieccy artyści tacy jak Freestyle Project , Bubble J , czy Anthony Norris, reprezentujący najbardziej komercyjną odmianę freestyle, brzmieniowo nawiązującą do muzyki dance.

Odmiany elektro:

• electro funk
• electro bass
• miami bass
• glitch electro
• nu electro

Glitch

Znany również jako Clicks and Cuts - gatunek muzyki elektronicznej powstały w latach 90. wraz z upowszechnieniem się cyfrowej obróbki dźwięku.
Cechą charakterystyczną tego gatunku jest użycie, zazwyczaj bardzo krótkich, próbek dźwięku oraz efektów wygenerowanych elektronicznie bądź powstałych jako zakłócenie fali dźwiękowej - w miejsce tradycyjnych instrumentów.
Nagrania glitch są minimalistyczne, z silnie podkreślonym rytmem. Większość (choć nie wszyscy) kompozytorów tego gatunku tworzy muzykę za pomocą komputerowych programów do obróbki dźwięku.




Hardcore

Określane też jako hardcore techno to ogólne określenie dla grupy gatunków muzyki elektronicznej charakteryzującej się bardzo szybkim tempem. Hardcore, jako charakterystyczny styl, wyodrębniło się pod koniec lat osiemdziesiątych XX wieku wraz z rozwojem komputerów i trackerów, które były popularnym narzędziem do tworzenia tej muzyki.

Odmiany hardcore:

• Breakbeat hardcore - stosujący nieregularny, synkopowany bit
• Breakcore - łączący elementy breakbeat i glitch w muzyce o szybkim tempie
• Digital hardcore - połączenie breakcore z muzyką gitarową
• Frenchcore
• Gabber - mający największy wpływ w latach dziewięćdziesiątych na pozostałe style hardcore i często z nim utożsamiany
• Happy hardcore - popularny na początku lat dziewięćdziesiątych, charakteryzujący się melodyjnością, pozytywną atmosferą, częstym użyciem pianin i kobiecych wokali
• Speedcore - cechujący się bardzo wysokim tempem (powyżej 200 uderzeń na minutę)
• Terrorcore - mający szybkie tempo i atmosferę rodem z horrorów


IDM

Intelligent Dance Music – IDM - styl ten powstał we wczesnych latach 90. i wtedy też zaczęto używać tego terminu, początkowo na określenie sceny twórców eksperymentalnego techno i jungle skupionych wokół wytwórni Warp. Obecnie definicja IDM wydaje się obejmować wszystkie eksperymentalne style elektroniki wywodzące się z elektronicznej muzyk tanecznej, jak również inne style muzyki ściśle związane z cyfowym brzmieniem (np. glitch, chip music).
Często zarzuca się, że termin IDM nie jest aktualny, nazwa nie pokrywa się z tym co oddaje ta muzyka, że przede wszystkim muzyka ta nie jest taneczna, natomiast nazwa jest taka a nie inna, ponieważ styl ten wywodzi się z techno, które jest taneczne, ciężkie, agresywne, szybkie. W założeniu gatunek ten jest od techno wolniejszy, mniej agresywny, bardziej melodyjny, improwizacyjny. Dlatego używa się też nazw: intelligent techno, listening techno, art techno.
Prekursorami IDM są tacy artyści jak Richard D. James, Autechre, Plaid, Speedy J i inni, którzy znaleźli się na legendarnych już albumach Artificial Intelligence I i II wydanych przez Warp Records.
Charakterystycznymi elementami tej muzyki są eksperymenty w tworzeniu dźwięków, a jednocześnie precyzja w ich doborze i kompozycji.

Industrial

Awangardowy styl w muzyce elektronicznej, czerpiący inspiracje z fascynacji, a jednocześnie rozczarowania zdehumanizowaną cywilizacją przemysłową, z jednej strony dążącą do technicznej doskonałości, a z drugiej spychającą jednostkę ludzką na dalszy plan.
Styl ten pojawił się w połowie lat 70. w Wielkiej Brytanii (zespół Throbbing Gristle i prowadzona przez jego członków wytwórnia płytowa Industrial Records, a także Cabaret Voltaire, Coil, SPK, Dome, Duet Emmo) równolegle z rockowym nurtem punk, z którym łączyła go brudna, agresywna stylistyka, krytyka istniejącego systemu społecznego i przekonanie o tym, że każdy może tworzyć muzykę. Na przełomie lat 70. i 80. industrial rozprzestrzenił się także w innych krajach - Niemczech (Einstürzende Neubauten), USA (Suicide, NON), Australii (Foetus), Kanadzie (Skinny Puppy, Front Line Assembly), Anglii (Coil), Słowenii (Laibach), Belgii (Front 242), Włoszech (Maurizio Bianchi).

Odmiany industrial:

• Ambient industrial
• Ambient noise industrial
• Post-industrial

Jungle

Termin ten prawdopodobnie powstał dzięki imigrantom pochodzącym z Karaibów, którzy byli istotną częścią środowiska jungle rozwijającego się w Wielkiej Brytanii, między innymi działali jako prekursorzy dzisiejszych Masters of Ceremony, uprawiając toasting. Wielu z nich należało do subkultury rude boy. Słowo junglist, oznaczające fana muzyki jungle, prawdopodobnie wcześniej oznaczało mieszkańca dzielnicy Kingston zwanej Betonową dżunglą (ang. The Concrete Jungle) albo człowieka pochodzącego z innego miejsca na przedmieściach stolicy Jamajki, nazywanego po prostu Dżunglą (ang. Jungle). Akcenty karaibskie, mimo że nie są tak silnie eksponowane jak wówczas, przetrwały w gatunku do dziś.
Muzyka jungle (chociaż ten termin nie był wówczas stosowany w mediach) rozwijała się samodzielnie od początku lat dziewięćdziesiątych, inkorporując stopniowo elementy z ragga, między innymi wokale. Postęp gatunku wiązał się z postępem technicznym, jungle zaczęło nabierać nowej, jeszcze bardziej charakterystycznej postaci, gdy producenci zaczęli ciąć i sklejać sample z zapisem partii solowych instrumentów perkusyjnych (m.in. słynny Amen Break ze strony B funkowej płyty "Amen, brother" autorstwa Winston Brothers), aby tworzyć coraz bardziej skomplikowany bit. Do skomplikowanego rytmu nie pasowały proste linie basowe z takich gatunków jak house i techno, więc musiały one również ewoluować. Pionierzy jungle, którzy wydawali już w latach 1992-1993 to m.in.: Andy C, Aphrodite, Bizzy B, Danny Breaks, Brockie, DJ Dextrous, DJ Hype, DJ SS, Fabio, Grooverider, Goldie, Kenny Ken, Krome & Time, LTJ Bukem, Omni Trio, Ray Keith, Rebel MC, Remarc, Rob Playford, Roni Size.

Nu jazz

Inaczej elektro-jazz, jazztronica, phusion – styl muzyczny, w którym występuje połączenie elementów jazzowych z muzyką elektroniczną. Tak samo jak electronica, styl ten jest bardzo szerokim pojęciem charakteryzującym wiele podstylów.
Jego powstanie datuje się na lata 90. XX wieku. Do pionierów gatunku należą norwescy eksperymentatorzy: trębacz Nils Petter Molvaer oraz gitarzysta Terje Rypdal.
Pojęcie to obejmuje taką muzykę jak jazz house, będącą połączeniem żywych instrumentów i elektronicznego brzmienia. Przykładami grup tworzących taką muzykę są m.in. francuska St Germain, niemiecka Jazzanova czy brytyjska Fila Brazillia. W ramach nu jazzu wyróżnia się również muzykę w większym stopniu elektroniczną (np. PhusionCulture).


Synth pop

Inaczej synthpop; z ang. synthesizer pop - "pop syntezatorowy") to odmiana muzyki popularnej, charakteryzująca się szerokim wykorzystaniem syntezatorów, automatów perkusyjnych oraz rozmaitych efektów elektronicznych. Cechą charakterystyczną, tak samo jak w innych odmianach muzyki popularnej jest melodyjność oraz często tematyka miłosna przejawiająca się w tekstach.
Synthpop powstał na fali fascynacji muzyków nietypowymi brzmieniami, jakie oferowały syntezatory. Rozkwit muzyki tego typu miał miejsce w latach 80. XX wieku, gdy instrumenty elektroniczne, najpierw analogowe, a później cyfrowe, tańsze były od tych klasycznych. Choć pod koniec owej dekady moda na sythpop przeminęła, to trzeba nadmienić, że gatunek ten ciągle jest rozwijany, stał się on jednak bardziej niszowy.



Techno

Gatunek muzyki elektronicznej powstały w Detroit w latach 80. XX wieku. Ze względu na typowo elektroniczny charakter gatunku i dużą popularność na początku lat 90., nazwą techno bywa powszechnie mylnie określana całość elektronicznej muzyki tanecznej.

Charakterystyka

Techno to muzyka elektroniczna o jednostajnym, regularnym rytmie w metrum 4/4. Klasyczne techno posiada stosunkowo szybkie tempo około 130-140 uderzeń na minutę. Muzyka ta charakteryzuje się stosowaniem niemal wyłącznie syntetycznych bądź elektronicznie przetworzonych dźwięków, co odróżnia ją od muzyki house. Niektóre utwory techno posiadają melodie lub wyraziste warstwy basowe, jednak w odróżnieniu od wielu innych gatunków elektronicznej muzyki tanecznej te elementy nie są kluczowe dla gatunku. Muzyka techno, jako że jest przeznaczona przede wszystkim do grania w klubach, jest produkowana w taki sposób, aby miksowanie poszczególnych utworów ze sobą było łatwe: utwory są przeważnie całkowicie instrumentalne i rzadko posiadają rozbudowane partie wokalne, w odróżnieniu od takich gatunków jak house czy trance.

Odmiany techno:

• Acid
• Ambient
• Detroit
• Minimal
• Schranz


Tematy do opracowania
Musique concrète, Elektronische Musik, American electronic music, Computer music, Hip hop fusion, Post-Hardcore Fusion, TV Influence, Hi-NRG (High-Energy),  Background music, Dark ambient, Ambient noise, Ambient black metal,
Ambient
Ambient house
Ambient techno
Dark ambient
Drone music
Psybient
Breakbeat
Baltimore Club
Big beat
Broken beat
Florida breaks
Nu skool breaks
Progressive breaks
Rap
Disco
Cosmic disco
Eurodance
Euro disco
Hi-NRG
Italo dance
Italo disco
Nu-disco
Spacesynth
Downtempo
Acid jazz
Balearic Beat
Chill out
Dub music
Ethnic electronica
Glitch
Illbient
Minimal Electronica
New Age music
Nu jazz
Trip hop
Electronic music
Berlin School
Electroacoustic
Electro
Electro backbeat
Electro-hop
Electro-grime
Freestyle music
Techno bass
Electronica
Electropop
Folktronica
Glitch
IDM
Nu Jazz
Post-disco
Trip hop
(UK) Garage (UKG)
2-step
4x4
Bassline
Breakstep
Dubstep
Funky
Grime
Speed garage
Hardcore/Hard dance
Bouncy techno
Breakbeat Hardcore
Breakcore
Darkcore
Digital hardcore
Doomcore
Freeform
Gabber
Happy hardcore
Hardstyle
Jumpstyle
Makina
Noisecore
Speedcore
Terrorcore
UK Hardcore
House
Acid house
Boogie
Bubblegum dance
Chicago house
Crack house
Dark house
Deep house
Disco house
Dream house
Electro house
Euro house
Fidget house
French house
Freestyle house
US garage
Ghetto house
UK Hard house
Hard NRG
Hi-NRG
Hip house
Italo house
Jackin' house
Kwaito
Latin house
Merenhouse
Minimal house/Microhouse
Progressive house
Scouse house
Swing house
Electronica
Tribal house
Tech house
Hi-NRG
Eurobeat
Eurodance
Hard NRG
Italo Disco
Nu-NRG
New Beat
Techno
Industrial
Aggrotech
Ambient industrial
Cybergrind
Dark ambient
Dark electro
Death industrial
Electronic body music
Electro-Industrial
Industrial (part 2)
Industrial rock
Industrial metal
Coldwave
Noise
Japanoise
Power noise
Jungle/Drum and bass
Clownstep
Darkcore
Darkstep
Drumfunk
Hardstep
Intelligent drum and bass
Jump-Up
Liquid funk
Neurofunk
Oldschool jungle
Ragga-jungle
Darkside jungle
Raggacore
Sambass
Techstep
Trancestep
Rock/Punk influenced electronic music (Dance-rock)
Alternative dance
Coldwave
Cyber metal
Dance-punk
Dark Wave
Digital hardcore
Electroclash
Electro rock
Electropunk
Ethereal Wave
Industrial rock
Industrial metal
New Rave
New Wave
Synthpop
Post-disco
Progressive rock
Synthpunk
Techno
Acid techno
Detroit techno
Free tekno
Ghettotech
Minimal
New beat
Nortec
Schranz / Hardtechno
Tech house
Tech trance
Techno-DNB
Techstep
Yorkshire Techno
Trance
Acid trance
Ambient trance
Classic trance
Dream trance
Euro-trance
Hard trance
Hardstyle
Nu-NRG
Progressive trance
Psychedelic trance/Goa trance
Dark psy
Full on
Nitzhonot
Psyprog
Psybient
Psybreaks
South African psytrance
Suomisaundi
Tech trance
Uplifting trance
Vocal trance
Post-disco
Dance-pop
Boogie
Nu rave
Hardcore breaks
Rave breaks
Jungle techno
Chiptune
8-bit
Bitpop
Demoscene music
Picopop
Scoobycore
Game Boy music
Gamewave
Other Derivatives
Club/Dance
Europop
Euro-Trance
Happy Hardcore
Bubblegum Dance